Volgens Elon Musk, CEO van Tesla Motors, wordt de droom van een volledig zelfrijdende auto binnenkort werkelijkheid. Hij verwacht dat zijn bedrijf nog voor het einde van het jaar de basis heeft gelegd voor een Level 5-auto die compleet autonoom kan rijden. Betekent dit dat we binnenkort met de voetjes omhoog in onze eigen bubbel kunnen Netflixen terwijl we van A naar B worden gereden? Of blijven we voorlopig toch nog zelf achter het stuur zitten?

Wetgeving

Zelfrijdende auto’s, zogenaamde connected automated vehicles, mogen in Nederland alleen worden gebruikt voor testritten door voertuigfabrikanten, onderzoeksinstituten, hogescholen en universiteiten. De RDW moet daar een ontheffing voor geven. Dus zelfs als er morgen een zelfrijdende Tesla van de band zou rollen mag je daar in Nederland niet zomaar de weg mee op. Dat komt doordat de techniek zich sneller ontwikkelt dan dat de wet- en regelgeving kan worden aangepast.

In het Verdrag van Genève en het Verdrag van Wenen staat bijvoorbeeld dat ieder bewegend voertuig een bestuurder moet hebben. Met een bestuurder wordt daar bedoeld: een mens van vlees en bloed die de richting en de snelheid van het voertuig bepaalt door één of meer bedieningsorganen zoals de rem of het stuurwiel te gebruiken. In de praktijk vervaagt de grens tussen bestuurder en passagier met de komst van de zelfrijdende auto. Stel je eens voor dat je in zelfrijdende auto zit die al die besturingsorganen niet eens heeft. Ben jij dan aansprakelijk bij een ongeval? Je partner die naast je zit? De fabrikant? Of toch de softwareontwikkelaar?

Voordat de zelfrijdende auto op de markt komt moet de definitie van ‘bestuurder’ op de schop en moet goed duidelijk zijn wie wanneer aansprakelijk is voor schade. Dat wordt op internationaal niveau bepaald en het debat is nog aan de gang. We moeten dus nog even geduld hebben totdat Europa juridisch klaar is voor de volledig autonome auto.

Veiligheid

Een groot deel van de verkeersongevallen is het gevolg van menselijke fouten. Het zou met veel zelfrijdende auto’s dus een stuk veiliger moeten worden op de weg, maar daarvoor is het wel belangrijk dat het rijgedrag van die auto’s is geoptimaliseerd. Snelwegen zijn het probleem niet zo, maar het kan nog wel een paar jaar duren totdat autonome voertuigen zich ook in het complexe stadsverkeer goed kunnen redden.

Rijhulpsystemen

Oké, we moeten dus nog even wachten op de volledig zelfrijdende auto. Gelukkig kunnen we voor nu ook heel goed uit de voeten met auto’s met rijhulpsystemen. Die maken je rit veiliger en comfortabeler. Wist je dat de Tesla Model 3 in 2019 de Euro NCAP-crashtest met vlag en wimpel heeft doorstaan? In de categorie veiligheids- en assistentiesystemen heeft de auto zelfs een record gebroken met de hoogst gemeten score ooit: 94 uit 100. Zo wordt de auto bijvoorbeeld netjes in het midden van de rijbaan gehouden door de rijstrookondersteuning en helpt het automatische noodremsysteem je om botsingen te voorkomen. Met adaptive cruise control blijf je altijd op een veilige afstand van je voorligger.

Wil jij ook zo’n Tesla met slimme hulpsystemen? Vergeet dan niet om je te oriënteren op een verzekering. Lang niet alle verzekeraars willen namelijk een Tesla verzekeren.